Monday 25 April 2016

Pantun Jalan yang tidak patut diambil

Pantun Jalan yang tidak patut diambil

Pada musim luruh, terdapat dua jalan di sebuah simpang,
Minta maaf kerana aku tidak dapat beralan kedua-duanya,
Aku berdiri disitu agak lama untuk membuat pilihan,
Dan aku cuba melihat seberapa jauh yang mungkin,
Salah satu jalan di penghujungnya di penuhi dangan semak,

Maksudnya;-
Pada suatu musim luruh, penyajak ternampak dua batang jalan yang bercabang di dalam hutan. Dia tidak tahu yang mana satu kali jalan yang harus dipilih, Dia hendak memilih kedua-dua jalan itu dan dia juga cuba melihat ke manakan kedua-dua batang jalan itu akan dituju tetapi dia gagal berbuat demikian.


Pada pagi itu, kedua-duanya kelihatan sama saja,
Tiada sesiapa yang berjalan di atasnya,
Danu yang gugur di atas jalan masih segara,
Aku akan memilih jalan pertama untuk lain kali,
Aku tahu bahawa jalan itu akan menuju ke jalan yang baru.

Maksudnya;-
Pada pagi itu, dia berasa sukar untuk membuat keputusan kerana dia tidak tahu ke manakah kedua-dua jalan itu akan tuju. Penyajak mengetahui bahawa selepas dia memilih jalan yang kedua, dia tidak akan balik semula ke pengakal jalan dan cuba jalan menggunakan jalan yang pertama.


Aku bersedia untuk berkongsi pengalaman aku,
Pada masa akan datang, bertahun-tahun dari sekarang,
Kedua-dua jalan disampangan di dalam hutan,
Aku memilih jalan yang jarang dilalui orang,
Hal ini telah telah mengubahi kehidupan aku. 

Maksudnya;-
Selepas beberapa tahun, dia ingin berkongsi pengalamanya. Dia berasa gembira kerana dia memilih jalan yang orang lain jarang-jarang melaluinya dan ini telah mengubuh kehidupannya. Ini adalah pilihan yang terbaik dan dia tidak pernah menyesal. 

No comments:

Post a Comment