Masalah Buli Di Sekolah
Abstrak
Kejadian buli di sekolah
dewasa ini kian menjadi-jadi . Pelbagai kes dilaporkan di dada-dada
akhbar dan keadaan ini amat membimbangkan bukan sahaja pihak
individu, malah ibu bapa, sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah, Jabatan
Pendidikan Negeri dan seterusnya Kementerian Pelajaran. Oleh yang
demikian, masalah ini perlu dibanteras segera agar tidak menjadi
barah yang mengancam keselamatan dan keharmonian sesebuah sekolah.
Kertas kerja ini ditulis untuk menjelaskan beberapaaspek berkaitan
dengan masalah buli di sekolah. Aspek-aspek yang akan diberi
penekanan ialah definisi buli, jenis-jenis buli, mengenali ciri-ciri
pembuli, mengenali ciri-ciri mangsa buli, statistik kes buli,
faktor-faktor yang mendorong berlakunya kes buli, beberapa peringkat
menangani masalah buli dan tatacara membuat aduan berkaitan kes buli
disekolah.
Pengenalan
Masalah buli yang
dilakukan oleh para pelajar selalu menjadi bebanan bukan sahaja
kepada mangsa buli malah kepada ibu bapa, para guru, kaunselor dan
pihak pentabir sekolah. Beberapa kajian yang dilakukan menunjukkan
bahawa pelajar yang melakukan kes buli ini mempunyai masalah terutama
dari segi persekitaran, keluarga atau emosi. Masalah ini bukan sahaja
boleh menjejaskan pencapaian akademik pelajar malah pelbagai kerenah
di dalam bilik darjah mengundang kepada ketidaklancaran pengajaran
dan pembelajaran di bilik darjah di samping menimbulkan masalah
kepada pihak pentadbir.
Definisi Buli
Menurut Kamus Dewan,
Edisi ketiga – buli ditakrifkan sebagai;
1.1 Perbuatan mendera, mempermainkan seseorang, supaya dapat menyesuaikan diri dengan suasana yang baru.
1.2 Mempermain-mainkan orang, biasanya orang yang lemah, dengan tujuan untuk menggertak/menakutkan orang yang berkenaan.
1.3 Menurut The American Heritage ® Dictionary mengatakan “bully (noun); A person who is habitually cruel or overbearing, especially to smaller or weaker people”
2.0 Jenis-jenis Buli
Menurut Dr. Noran Fauzan – Universiti Pendidikan Sultan Idris beliau mengkategorikan jenis-jenis buli kepada:
2.1 Buli Fizikal Ekstrim
2.1.1 Pukul-memukul:
menggunakan tangan atau objek kepada mangsa dilakukan secara
berseorangan dan paling kerap dilakukan beramai-ramai. (Rujuk kes:
kematian Mohamad Zulkarnain b. Abd. Rahim – tahun 1998, Tampoi,
Johor Bahru) – Laporan bedah siasat mengatakan mangsa mengalami
kecederaan bahagian dalaman abdomen akibat kesan tumbukan.
2.1.2 Sepak-terajang:
menggunakan kaki sebagai instrumen untuk mencederakan mangsa.
Instrumen pukul-memukul dan sepak-terajang merupakan pasangan
instrumen yang paling kerap digunakan oleh pemangsa. (Rujuk kes
terbaru Mohamad Afiq – Kuala Lipis Pahang) – Hasil siasatan
pihak polis mendapati bahawa pelajar senior menggunakan kasut kadet
polis semasa menendang/menyepak mangsa. Muka surat 2/6
2.1.3 Menggunakan
senjata seperti pisau (rujuk kes seorang pelajar tingkatan 6 menikam
teman wanitanya yang mengandung 8 bulan sehingga menyebabkan
kandungan bayi meninggal dunia)
2.1.4 Mengurut/memicit:
biasanya berlaku dikalangan pelajar yang tinggal di asrama. Mangsa
adalah pelajar junior.
2.1.5 Membasuh baju:
memaksa pelajar junior untuk membasuh pakaian pelajar senior dan
perkara ini banyak berlaku di sekolah berasrama.
2.1.6 Membeli makanan:
pelajar senior memaksa pelajar junior membelikan makanan dengan
memeras ugut duit pelajar junior
2.1.7 Mengugut: mangsa
diugut dengan pelbagai cara dan tujuan sama ada untuk mendapatkan
duit, aksesori seperti jam, rantai dan sebagainya.
2.2 Buli Psikologi
2.2.1 Mengejek/mencerca: ianya berlaku bukan sahaja dikalangan pelajar senior terhadap pelajar junior, malah dikalangan rakan sebaya turut berlaku. Mangsa yang diejek biasanya mempunyai kelainan pada nama yang pelik, fizikal yang kecil, rupa paras yang kurang menarik, mempunyai gelaran di luar sekolah kepada mangsa atau keluarga mangsa dan ianya memberikan tekanan psikologi kepada mangsa.
2.2.2 Memaki hamun: kata nista yang lucah atau sebutan (jargon) yang menghina dan jika dibalas akan membawa kepada buli fizikal pula.
3 Mengenali Ciri-ciri
Pembuli (Pemangsa)
3.1 Terdiri daripada
pelajar senior lelaki dan perempuan iaitu pelajar tingkatan enam,
lima dan empat.
3.2 Bertubuh tegap,
saiz fizikal yang menampakkan kekuatan fizikal.
3.3 Pernah mengalami
peristiwa pahit menjadi mangsa buli semasa bergelar pelajar junior
dan ingin membalas balas perbuatan itu.
3.4 Menurut Sigmund
Freud mereka yang mengalami tekanan, deraan fizikal dan psikologi
semasa zaman kanak-kanak kemudian apabila dewasa untuk
menghilangkan tekanan dan perasaan (peristiwa) pahit itu maka
ubatnya dengan membalaskan balik kepada orang lain.
4 Mengenali Ciri-ciri
Mangsa (orang yang kena buli)
4.1 Terdiri daripada
pelajar junior lelaki dan perempuan iaitu pelajar tingkatan satu,
dua dan tiga.
4.2 Mempunyai saiz
fizikal yang kecil yang dilihat sebagai lemah dan tidak kuat.
4.3 Mempunyai nama yang
agak pelik/ganjil bukan sahaja kepada diri mangsa tetapi kepada
keluarga mangsa, ataupun di kampungnya mempunyai gelaran yang lain.
4.4 Rupa paras yang
kurang menarik, berkulit agak gelap (dilihat seperti budak
kampungan) tetapi mempunyai kakak angkat atau abang angkat senior
yang baik
4.5 Ada juga yang
mempunyai rupa paras yang menarik ada ketrampilan dan ini
mewujudkan perasaan cemburi kepada pemangsa (pembuli).
4.6 Aktif kurikulum dan
kokurikulum dan sering mendapat pujian/penghargaan pihak sekolah
dan dilihat sebagai penghalang/menutup peluang pelajar lain.
5 Statistik Kes Buli
5.1 Dikeluarkan oleh
Polis DiRaja Malaysia (PDRM)
5.1.1 Tahun 2002 - Enam
(6) kematian, 1,691 kes pelbagai kategori jenayah yang dilakukan
oleh pelajar.
5.1.2 Tahun 2003
(Januari – Julai) – Tiga (3) Kematian, 1,662 kes dengan
pelbagai kategori kesalahan jenayah yang dilakukan oleh pelajar.
Berdasarkan statistik
Kementerian Pelajaran (dahulu Pendidikan) jumlah pelajar di seluruh
negara sehingga 2003 adalah seramai lima (5) juta orang. Menurut
pihak kementerian terdapat 176 kes ala samseng, 627 kes seksual dan
909 kes buli dan lain-lain lagi kes jenayah semuanya menyumbangkan
kepada 0.03 atau dua peratus (2%) daripada lima (5) juta orang
pelajar.
No comments:
Post a Comment